سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هر که در انتخاب برادران، ارزیابی را مقدّم ندارد، فریب خوردگیْ او را به مصاحبت با بدکاران می کشاند . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :0
بازدید دیروز :0
کل بازدید :136
تعداد کل یاداشته ها : 1
103/1/10
2:34 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
نیل[0]

خبر مایه
عناوین یادداشتهای وبلاگ
اطلاعات فنی پیامکی عناوین یادداشتها[1]

در این بیست و یک قرن چه بر انسان گذشته است که از نخست از رسانه آغاز کرده و در پایان هم هنوز بر سر همان نقطه اول است. رسانه یا خود پیام است و یا برای پیام رسانی به وجود آمده است. اولین رسانه ای که انسان از آن بهره گرفت دود و آتش بود و آخرین رسانه ای که از آن بهره می گیرد اینترنت است اما فکر می کنید این پیشرفت به کجا ختم خواهد شد ؟؟؟ کماکان نقش رسانه ها همان پیام رسانی و اجزای سازنده آن همان فرستنده، گیرنده و پیام است. انسان از بدو موجودیتش تا امروز به دنبال پیام و پیام رسانی بوده است. از زمانی که تصورات خود را روی دیواره های غارها حک می کرد، تا زمانی که اولین خطوط را به وجود آورد، از دود و آتش برای پیام رسانی های عمومی استفاده کرد، کتاب را برای انتقال پیام به کار گرفت، تلفن را برای پیام رسانی صوتی اختراع کرد، روزنامه، تلویزیون، رادیو و گوشی همراه را به وجود آورد و تا آخرین آن ها که اینترنت است و… . سیر پیشرفت رسانه جمعی (( از )) دارد اما (( تا )) ندارد چرا که امروزه به هر عرصه ای پای بگذارید وسیله ای جدید را برای برقراری ارتباط پیدا می کنید و هر یک از وسایل کاربردها، مزایا و مضرات خاص خود را دارد. علت این تغییرات ماهیت انسان است، انسان ماهیتاً ارتباط گرا است و به شیوه های بسیار متنوع و متکثری به برقراری ارتباط و درک آن می پردازد. امروزه با تلاش مهندسان و فناوران، بسیاری از موانع انتقال، انتشار و مبادله اطلاعات برطرف شده است. یکی از نتایج این تلاش ها گوشی همراه است. اگرچه امروزه گوشی همراه کاربردهای فراوانی دارد اما هدف این وسیله، یک رسانه ارتباط سیار است برای افرادی که به تلفن ثابت دسترسی ندارند. برقراری ارتباط در این وسیله از دو راه گفتاری و نوشتاری انجام می گیرد.

وقتی پیامکی ارسال می شود قبل از تحویل به مقصد به جایی به نام مرکز پیامک هدایت می شود و سپس به مقصد ارسال می شود. حالا اگر گوشی شما خاموش باشد یا

در دسترس نباشد تکلیف پیامک شما چیست؟ یک موضوع دیگر، آیا هزینه پیامک 120کاراکتری با پیامک 50 کاراکتری یکسان است؟ استاندارد تعداد کاراکترهای هر

پیامک چیست؟ صفحه مرورگر را نبندید، اطلاعات جالبی در پیش روی شماست…

GSM

پیام ها به مرکز پیامک (Short Message Service Center : SMSC) ارسال می شوند. مراکز با دو مکانیزم کلی کار می کنند. اگر از مکانیزم ((ذخیره و ارسال)) استفاده کنند، در این مرحله سعی به ارسال پیام به مقصد می کنند و اگر مقصد قابل دسترس نبود ، مرکز پیامک پیام را برای ارسال مجدد نوبت گذاری می کند اما اگر مرکز پیامک از مکانیزم ((ارسال و فراموش)) استفاده کند مرکز پیامک تنها یک بار اقدام به ارسال پیام می کند و در صورتی که به مقصد نرسد پیام مجدداً ارسال نمی شود.

تحویل دادن پیامک به معنای (بهترین عملکرد) می باشد بنابراین هیچ ضمانتی وجود ندارد که حتماً یک پیام به مقصد برسد اما تأخیر و یا اصلاً تحویل ندادن یک پیامک (گم شدن) غیرمعمول است و به طور میانگین احتمال این اتفاق کمتر از 5 درصد است.

بعضی شرکت های ارائه دهنده خدمات اس ام اس به کاربرانشان اجازه دریافت گزارش تحویل پیام می دهند که این ویژگی را می توان توسط تنظیمات پیام ها در گوشی های جدید و یا پیشوند دادن پیام با #0* یا #N* فعال کرد. به هر حال، معنای دقیق ارسال یک پیامک از رسیدن به شبکه تا نوبت گذاری شدن برای ارسال، تا ارسال شدن، تا دریافت گزارش تحویل توسط کاربر تفاوت می کند و کاربران معمولاً از نوع دقیق انجام پروسه آگاه نمی شوند.
اس ام اس یک راه ارتباطی بدون مرز است که هر پیامک (SMS) به عنوان یک پیام کاملاً مستقل از دیگر پیام ها شناخته می شود. نرم افزارهای تجاری که از اس ام اس به عنوان یک حامل اطلاعات استفاده می کنند ملزم به لحاظ کردن مدیریت بخش بندی (استقلال هر پیامک) می باشند.

صف پیامک


حجم پیام


انتقال پیامک بین مراکز پیامک و گوشی ها زمانی درست انجام می شود که از پروتکل های استاندارد استفاده کنند، استانداردهایی که با توجه به شرایط پروتکل های سیگنال دهی حداکثر حجم پیام ها را به 140 اکتاو محدود می کنند. 140 اکتاو معادل 140 کاراکتر 8 بیتی یعنی 1120=8 *140 بایت است. پیامک ها می توانند با الفباهای متفاوتی کدگذاری شوند: الفبای پیش فرض 7 بیتی GSM، الفبای دیتا 8 بیتی و الفبای 16 بیتی UCS-2 . بسته به این که کاربر کدام الفبا را در تنظیمات دستگاه خود تأیید کرده است حجم پیام های او تغییر می کند. حجم پیامک ها به صورت 160 کاراکتر 7 بیتی و یا 140 کاراکتر 8 بیتی و یا 70 کاراکتر 16 بیتی می باشد. پشتیبانی الفبای 7 بیتی GSM برای تمام دستگاه های GSM و شبکه ها الزامی است اما البته در زبان هایی که زبان های مشتق غیرلاتین محسوب می شنوند مانند فارسی، عربی، چینی، کره ای، ژاپنی و یا زبان های سیریلیک (مانند روسی، صربستانی، بلغاری و…) باید از استاندارد 16 بیتی برای کدگذاری استفاده کنند یعنی بنا بر الفبای فوق حداکثر حجم هر پیامک در این زبان ها 70 کاراکتر می باشد. دقت کنید که تعریف حجم پیامک بر مبنای کاراکتر می باشد و کاراکتر لزوماً یک حرف و یا عدد نیست بلکه یک فاصله (Space) و یا نشانه اخباری و … نیز کاراکتر به حساب می آیند. البته حجم اطلاعات لازم برای ارسال پیام و متادیتا ها نیز به حجم پیام ها افزوده می شود.

گزارش تحویل پیامک

 

محتوای بیشتر از حجم های فوق را می توان با استفاده از پیامک های چندقسمتی (پیامک های طولانی)ارسال کرد که در این حالت هر پیامک با یک عنوان اطلاعات کاربر (User Data Header : UDH) شامل اطلاعات بخش بندی پیام آغاز می شود. به این دلیل که UDH نیز بخشی از حجم پیام را در بر می گیرد، تعداد کاراکترهای هر تک قسمت در این پیامک ها نسبت به حالت ذکرشده فوق کاهش می یابد و به 153 کاراکتر 7 بیتی، 134 کاراکتر 8 بیتی و 67 کاراکتر 16 بیتی کاهش می یابد. در انتها گوشی مقصد مجدداً بخش های تفکیک شده پیامک را بارگذاری می کند و کل قسمت ها را به عنوان یک پیامک طولانی به کاربر نمایش می دهد.

 

با اینکه تئوری های استاندارد تا 255 بخش را هم برای یک پیامک طولانی مجاز می دانند اما در عمل یک پیامک طولانی حداکثر می تواند شامل 6 تا 8 بخش شود و اغلب هزینه پیامک های طولانی مانند چند پیامک عادی محاسبه می شود. البته بعضی شرکت های ارائه دهنده خدمات پیامک تعرفه های خاصی برای پیامک های طولانی مشخص می کنند اما به طور کلی این نوع قیمت گذاری های متنفاوت در حال منسوخ شدن است…



96/12/2::: 9:14 ص
نظر()